Cestná infraštrútura SMERuje do stratena

Autor: Ján Hudacký | 8.10.2013 o 16:31 | (upravené 8.10.2013 o 16:44) Karma článku: 10,13 | Prečítané:  1035x

Prešovský kraj má z hľadiska medzinárodnej cestnej dopravy významnú polohu severo-južnú, ale i východo-západnú. To je všeobecne známy fakt. Rovnako taký ako to, že ani 24 rokov od ukončenia komunistického režimu v novembri 1989 neexistuje rýchle cestné spojenie medzi Bratislavou a hraničným priechodom medzi Slovenskom a Ukrajinou - obcou Ubľa. Ubľa.

Kraj nevyhnutne a životodarne potrebuje napredovať po dvoch líniách: opraviť všetky cesty v správe kraja a začať s prípravou, resp. budovaním nových ciest, t.j. rýchlostných ciest R4 a R9 a dvoch obchvatov Prešova (severného a južného) R4 a D1.

Rozbité cesty v kraji, ktoré sú denno-dennými spoločníkmi každého z nás dokonale svedčia o záujme vedenia kraja o dopravnú infraštruktúru. Ak chceme zabezpečiť, aby do nášho kraja prúdili podnikatelia, investori, ale aj turisti, je nutné začať urýchlene s kompletnou oprava ciest. S kvalitou ciest príde aj práca. Inak povedané: kompletná rekonštrukcia ciest II. a III. triedy, obnova miestnych komunikácií patria k nevyhnutným predpokladom, aby sa náš región mohol úspešne rozvíjať. Úlohou orgánov VÚC musí byť, aby aj ľudia zo vzdialených a odľahlých miest regiónu mali kvalitné a bezpečné spojenie s regionálnymi centrami, aby cestná infraštruktúra nebola prekážkou podnikania v týchto lokalitách.

Je na mieste priamo intervenovať zo strany PSK u členov vlády SR, aby sa začali realizovať zásadné a nevyhnutné projekty:

-          začatie výstavby južného diaľničného obchvatu Prešova (D1),

-          začatie výstavby severného cestného obchvatu Prešova (R4),

-          začatie výstavby rýchlostnej cesty (R4) z Prešova cez Stropkov do Svidníka,

-          prípravu výstavby rýchlostnej cesty (R9) z Prešova do Sniny.

Kde na to nájsť zdroje? Treba prestať mrhať peniazmi na nezmyselné projekty. Obmedziť byrokraciu a zbytočné náklady. Snažiť sa o to, aby sme čo najviac zdrojov z európskych dotácií dostali na opravu a vybudovanie ciest. Tie musia opravovať nie protekčné firmy, ale profesionáli, ktorí produkujú kvalitu za dobrú cenu. Prešovský kraj má totiž najdlhšiu sieť ciest, patrí mu 2 400 kilometrov ciest II. a III. triedy.

Štát dal financie, na čo sa využili?

Prešovský kraj dostal tohto roku v marci na opravu ciest od štátu až 1,4 mil. eur. Najviac spomedzi všetkých krajov. Zvyšok opráv mal zaplatiť z vlastného rozpočtu. Do opráv výtlkov v kraji v  roku 2013 malo ísť minimálne 3 až 3,5 mil. eur z oboch zdrojov. Rozdelenie 8 mil. eur zo štátneho rozpočtu medzi jednotlivé samosprávne kraje zodpovedá dĺžke ciest II. a III. triedy, o ktoré a kraje starajú.

Okrem toho chcel PSK na opravu ciest využiť aj finančné zdroje z regionálneho operačného programu  Opatrenie 5.1 na regionálne komunikácie zabezpečujúce dopravnú obslužnosť regiónov. Spoluúčasť kraja na tomto projekte je 5 percent.

Správa a údržba ciest Prešovského kraja plánovala z tohto programu v tomto roku opraviť a zmodernizovať 62 kilometrov ciest, zrekonštruovať 9 mostov a stabilizovať 4 úseky, na ktorých dochádza k zosuvu na území kraja.

Hoci sa ešte kalendárny rok neskončil, možno konštatovať, že výber adeptov na opravu ciest nebol najobjektívnejší.

Ján Hudacký

 

Použité v novinách Zmena je šanca, ktoré môžete nájsť aj na stránke http://hudacky.sk/

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Béla Bugár

Maďarskú menšinu na Slovensku reprezentujú v podstate od roku 1989 tie isté tváre.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.

TECH

Lysohlávky pomohli pacientom s rakovinou

Látka dokázala odhaliť pacientom nový zmysel života.


Už ste čítali?